Svenskarna ryggar för bankspråket

2023-03-06

Svenskarna ryggar för bankspråket

Svenska folket har svårt för bankvärldens fackuttryck och ordval. Det visar siffror från Demoskop som intervjuat 1043 bolånare, på uppdrag av oss på Påmind. Särskilt kvinnor uppfattar att bolånebankernas ordbruk som besvärande. Mer än varannan kvinna ser bankspråket som ganska eller mycket svårt. Och det är allvarligt, eftersom vi talar om svenskarnas största köp i livet. Här måste bankerna bli mer konsumentvänliga.

 

Majoriteten har svårt för bankernas språk, enligt vår undersökning via Demoskop.
2 av 10 positiva till bankspråket

Andelen som är positiva till bankernas ordval är betydligt färre. Särskilt märks det hos kvinnorna. Där är endast två av tio positiva till bankspråket.

Även bolånarna med akademisk bakgrund uttrycker en tydlig kritik mot bankernas språkbruk. Över 4 av 10 akademier har svårt för bankspråket. Ska vi komma till rätta med svenskarnas konsumentmakt i bankrelationen så behöver språket utgå mer ifrån konsumenterna, än bankernas branschprat.

 

Medelålders i kläm

Den åldersgrupp som har svårast för bankernas ordval är i den lägre medelåldern. De mellan 30-49 år. Där är 44 procent skeptiska till banksvenskan. Att just medelålders har svårare för banksvenskan överraskar mig. Geografiskt märks också en tydlig skillnad. I närmast hela Sverige är bankkritiken jämnstark. En landsända sticker däremot ut. I Norrland är bankskeptikerna i kraftigt övertag. Där anser hela 56 procent att bankernas språkbruk är ganska eller mycket svårt.

Av Peter Sjödahl, VD Påmind

Läs mer om hur du kan spara på ditt bolån här